Tuesday, November 23, 2010

Korang suke makan burger?????

Assalamualaikum...
Baru aku sedar yang aku tak bagi salam tuk entri-entri sebelum neh (ewaahhhh cam banyak je entri aku dh buat kan..ha3). Baru petang tadi aku tulis pasal isu semase (semase ke??citer pasal melamin bukan dah jadi ancient history ke???) tapi aku macam tak puas hati dengan gaya penulisan aku. Nampak tak matang (pandai pulak kan). Aku bajet cam banyak je nak tulis. Depan laptop blank pulak. Hurmmm...Aku respek blogger2 yang berjaya menarik ramai follower. I RESPECT DENGAN YOU ALL LAH!!!!

Ok..Habis muqadimah yang tidak bertauliah. Aku nak kongsi sikit pengetahuan aku pasal daging burger. Daging burger kat sini aku refer pada burger patties (bukan crabby patties) yang dimasak di atas dapur panas di gerai2 tepi jalan. Tak de gerai tengah jalan ye.
ini burger patties courtesy from google

ini gerai burger...senyum bang..abang masuk blog saye..he3...

Sebagai seorang rakyat Malaysia yang kuat makan, aku pasti sume orang pernah at least skali makan burger gerai. Kadang-kadang lagi sedap dari big mek mahupun 'buger raje'. Aku dengan bangganye mengaku yang i love burger gerai....he3... 

Ok firstly, korang tau tak burger patties 2 made from what??? Buat dari daging la tak kan dedak ayam kot..pe ntah budak neh... Ayat dari watak khayalan yang direka sendiri oleh sutradara a_a yang terulung....ok abaikan... Kiter sambung balik lecture kiter hari ini ye anak2. Burger patties are made of approximately 90% of minced meat mainly beef, or hamburger use ham/pork with 10% of animal fat along with salt, spices for taste. Animal fat??? Ok, this ingredient pernah mencetus kontreversi suatu ketike dahulu (aku suke bukak blik citer lame kan). Korang penah dengar citer tak pasal daging burger yang dikatekan ade dicampur dgn haiwan comel berbunyi oink-oink tuh??? Sebenarnya bukan dagingnye yang bercampur. Tapi lemaknye ye tuan2 dan puan2. Kenape pkai lemak khinzir (sopan sket bunyi) bukannye lemak kambing atau nasik lemak mahupun masak lemak cili api??? Begini ye anak2... Lemak khinzir digunakan instead of other fat is because lemak khinzir are odorless, tak berbau walaupun tuan punye badan bau semerbak dan juge ianya color putih suci bersih serta tasteless. So maka biler ditambah lah ia ke dalam daging, ia tak akan efek rase and color daging tu tapi bole kasik daging tu lagi juicy. Maksud die biler toreh sket daging tu lpas masak nampak seperti ade coklat mencurah-curah ke ladang gandum lalu keluar dari kepingan daging itu (cube bayangkan sendiri). 

Dari segi color puler, color putih bersih macam pakai fair n lovely tu sangat sesuai untuk dimakan. Dah memang lumrah manusia nak makan mende yang cantik2 n sedap2 je kan. Kalau nak dibandingkan dengan lemak haiwan lein macam lembu or kerbau, lemak diorg agak kuning2 colornye. So kalau letak campor dalam daging sure orang geli nak makan sebab tengok ape kejadahnye mende kuning2 dalam tu kan. Tak cukup dengan tuh, lemak khizir ni highly available. Maksudnye senang sangat nak dapat lemaknye sebab dalam sekor pun dah teramatlah bnyaknye lemak. Memanglah dah sume montel2 n tembam2 je...Penah ke tengok babi kurus keding. Lagipun tak payah susah payah jage bagi makan beria-ia kat mereke tuh. Bagi la makn ape pon tanpa segan silu mereka makan justeru itu menambahkan berat badan. Itu pasal Khinzir adalah salah satu food source yang agak popular kat dunia. Sume orang nak makan mereke (aku tak nak..he3..) Insya'Allah burger2 kat Malaysia neh tak de lah dicampur dengan mende alah tuh...Hopefully lah kan..

Beik anak-anak, sekarang kiter proceed dengan cara-cara memasak daging burger dengan betul ye. Cara ini sangat berkesan hingga mampu membuatkan anda ingin menkmati burger setiap hari sehingga anda didiagnose dengan penyakit obesity serta cholestrol tinggi dalam darah (jangan caye). Cara masak ni tak la beza mane pon dengan yang slalu brader2 dekat gerai tu masak. Tapi ade sikit twist la. 

Ok firstly, daging tersebut hendaklah diletakkan diatas griller yang bersuhu lebih 60oC kerana jika ianya dimasak dengan suhu yang kurang daripada itu microorganisma yang memang sejak azalinya hidup dengan daging mentah tidak akan terbnuh tapi sebaliknye membiak dengan riang gembira. Sebelum tu boleh letak marjerin or butter dulu atas griller ok. Seterusnya, sile masak daging burger selama 2minit 30 saat setiap side. Eh kejap giler, masak ke tak tuh??? Don't worry lah masak punye, daging tu nipis je kot. Step yang paling penting ye, mase meng'grill' sile jangan tekan2 daging tuh ye. Biar je dia bersantai atas griller tuh. Why? Biler anda tekan2, terkeluarlah fats dari daging anda tuh. Fats tu lah yang sebenarnye bagi flavor pada daging tersebut. Kalau dah terkeluar, memang ar rase daging tu tak sedap n keras semacam je. Dat's why jangan tekan2 ye anak2, picit pun jangan. So tak payah lah nak tambah kicap ke, sos ke ape ke time masak daging tuh. Diri dia memang dah dicipta dengan sedapnye. 

Lepas itu, boleh lah anda hidangkan burger patties anda di antara dua roti beserta sayur (kene seimbang ye).

cam sedap je kan..hu2...


Akhir kate dari saya...
Selamat mencube!!!!
(^o^)V

No comments: