Monday, December 30, 2013

Monday Blues Pos-Wedding Blues



Assalamualaikum,

Morning uolls. It's Monday again. Too bad huh. Tahu tak betapa malasnya aku nak bangun pagi tadi. Aku sepatutnya keluar dari rumah pukul 6.30am tapi aku bangun tidur pukul 6.30am. Nampak tak kemalasan disitu.

Anyway, sabtu lepas ade wedding kat rumah aku. Obviously bukan wedding aku. Kalau wedding aku mesti aku update persiapan segala bagai. Oleh kerana bukan wedding aku, aku pon couldn't care less. Hahaha.. Jahat gila. Actually, the wedding was kepunyaan abang aku. Yup the only bachelor siblings yang aku ada dah kahwin. That left only me the last one.


On the wedding day, aku tak involve sangat pon. Aku banyak duk dalam. Bile cam akak abang aku dh penat baru aku datang tolong. Itupun tak tolong mana la. Lagipun aku jd pengapit.

Another thing aku memang emo gila masa hari kejadian. Tak tau la kenapa. Orang cakap sikit pon aku dah terasa. Homai... Siap menangis lagi. Tambah lagi everybody kept asking, 'Oooo ni la yang bongsu ye. Bile lagi?" Aku memang benci gila bila orang tanya macam tu. Sebab apa? Just simply don't ask something that is so obvious. I'm single. So what lah kan. "Bile lagi?" Please don't ask something yang only God-knows ok. And also bila someone else get married, that doesn't mean I need to get married too kan. 

In addition, aku tak suka bila orang sekadar bertanya tanpa ada inisiatif untuk membantu. Cuba la tanya macam ni "Oooo ni yang bongsu, bile lagi? Dah ade boyfriend? Kalau takde pakcik ade anak lelaki hensem keje engineer and hensem macam artis korea." Bukankah itu lebih menyedapkan hati. Aku lebih suka diberi komen membina yang dapat mendorong aku untuk maju kehadapan. Hurmmm apekah relevennye perangai ku ini? Tak tau lah.


Aku tak boleh buang hakikat yang aku ni anak bongsu and suka bermanja. But parents aku memang tak pernah manjakan aku. That's why bila aku besar became very awkward untuk bermesra. Yes we can talk, tapi aku tak penah bercerita tentang personal life aku kat parents aku. Well, diorang pon tak pernah tanya. See the awkwardness??? Tapi tak pulak dengan abang2 and kakak2 aku. It's just that they tried so hard not to make me 'anak manja' takut aku jadi mengada-ngada sebab aku bongsu. End up aku jadi anak kurang kasih sayang, yang hanya mampu menangis seorang diri dan tak mampu memberi sepenuh kepercayaan kat orang lain sebab takut orang tak boleh terima aku. Yes myself esteem is that low. Kalau ade kawan-kawan aku yang baca blog ni. Yes, apa yang korang nampak tu bukan totally aku yang sebenarnya. There's a different side of me yang korang tak pernah nampak.

Ok aku rasa aku sudah off topics. Hahahaha. Tapi aku tak kan jumpa family yang caring macam my siblings. So I should be thankful to that. Yes, diorang tak pernah hujan-kan aku dengan kasih sayang, peluk cium, puji-pujian, timang segala bagai. But diorang la jadi tempat aku bergantung, diorang la yang risau bila aku sakit, diorg la yang risau kalau aku kena drive sorang2 malam2 buta, diorang la yang tolong bawak aku kesana-kemari masa aku takut bawak kereta dulu, diorang la tolong aku masa aku kesempitan wang. 

Sekarang aku cuba nak berdikari. It's not that aku dah tak perlukan diorang. But diorang suma dah ada tanggungjawab. So aku kena tunjuk yang aku boleh jaga diri sendiri. Aku boleh berdiri di atas kaki sendiri. Tak perlu risau bila aku nak kahwin. Sementara menunggu orang yang akan jaga aku, aku boleh jaga diri aku sendiri. Just to let them know, I'm not their priority anymore even though I know I never was their priority. I'll stay strong until someone willing to make me their priority. 

Aku rasa aku patut baca buku motivasi la. Hahahaha. Down gila plak rasanya. Aku rasa ni entry paling emo aku pernah tulis. Anyway, I rasa agak lega because aku dah let go sikit perasaan yang aku pendam. Lagipun blog aku ni don't have much readers kan. Huhuhu, ade followers pun bukan yang kenal aku sapa. Hew hew hew..

Till then, Assalamualaikum.

No comments: