Thursday, August 11, 2011

masak masak masak....makan makan makan

Dari tadi aku terkial-kial buat watermark kat gambar.. Macam orang buta pakai photoshop.. Padahal aku pakai photoshop paling latest sekali.. Tapi bende basic pun haram aku reti...Duhhhh...

Aku tak tau nak update ape.. So aku saje la nak kepoh cerite aku masak ape masa bebuka.. Macam ko sorang je masak time berbuka kan... Orang lain tak masak macam kau kan... 

Saje je tunjuk gambar sebenarnye... Nak meningkatkan keyakinan diri semasa memasak...Aku bukan terer sangat masak nye pon... So sesape yang baca entri neh tolonglah komen masakan aku sume neh nampak sangat sedap hingga menjilat jari kaki ketua kampung...

Ok kita mulakan dengan menu semalam...

Ini namanya paru masak merah... Tapi masa tumis bawang hangit sket so kaler die jadi gelap.. Merah gelap.. So aku tukar nama jadi paru masak merah gelap... Teksturnya liat sedikit, so lepas ni sebelum masak sambalnya, aku nak goreng sket... Sebelum ni mak aku masak memang goreng, tapi aku kurang gemar sebab t jadi keras, so aku rebus lama sket sebelum masak dengan sambal... Tapi liat plak, so lepas ni nak try goreng sket tapi tak sampai garing untuk mendapatkan tekstur yang menawan sket...

Ini sayur bok choi (tul ke aku eje neh) masak sos tiram... Campak je sume barang pastu campak sos tiram... Siap... Boleh dimakan terus tanpa segan silu...

Ini lauk dalca... Aku tak tau tempat lain panggil ape... Sejak kecik mak aku cakap.. Daughter, this is dalca... Eat it... Lauk ni bukan masak sendiri.. Amek kat masjid... Hari-hari masjid masak lauk neh bagi orang ramai amek bawak balik... So hari-hari my father amek... A dalca a day keeps the doctors away... Thanx dad...

Ini ikan kerisi goreng... Tapi aku pangiil ikan merah... Aku pun tak sure ni ikan kerisi ke pe... Tapi seperti situasi tadi, daughter ini ikan merahh... Eat it...Ikan ni buat goreng pun sedap... Kalau buat baling pun sedap gak... Nampak cam hangus sket, mak yang goreng, bukan ai...

Ini plak lauk hari ni ye kawan-kawan...

Ayam percik beli kat simpang jalan nak masuk taman perumahan aku... Rasa dia boleh la.. Tapi ayam dia kecik.. Watermark aku macam nampak tak nampak jek... Hampeh tul...

Ini sotong bakar bersambal... Resipi aku amek kat sini... Rasa dia not bad... Aku nih bukan nye obedient sangat... Aku gatal-gatal g modified... Die suh letak sikit ketumbar.. Tapi aku letak banyak sikit... Pastu tambah lada hitam.. Skali kuar menyengat idung rasa dia... Tapi sedap... 

Next time kena kurangkan skit ketumbar and lada hitamm... Aku cadang nak letak asam jawa skit... Mana leh sambal tak letak asam jawa... Marah orang jawa yang mencipta asam jawa tu nanti... Lagi satu, die suh bakar dalam oven... Tapi aku bakar atas dapur gas jek... Balut sotong dalam aluminium foil, pastu letak dalam kuali pastu tutup... Pastu kuar bau hangit.. Pastu siap, ko boleh melantak dah... Masa aku snap gambar neh siap ade asap-asap lagi... Cam citer makan-makan kat AFC tuh...

Ni sup sayur, aku mane bleh hidup tanpa sayur... Ni aku letak brocolli, baby carrot, fishball and mushroom yang itam lebar-lebar tuh... Campak kiub sikit... Sedap lah.. Ekekekeke... Tapi besenye kalo aku tak campak kiub pon sedap gak...*ehem*

Ini kuih muih manis yakni tepung talam, agar-agar and kuih lapis... Sedap, hari-hari abah beli... The moral of the story, kalau benda tu sedap mana pun, kalau ianya dibeli masa first day puasa, jangan puji... Sedap gila baban mana pun senyap jek... Kalau ko cakap sedap, seorang yang bernama encik abah akan membelinya hari-hari hingga 30 Ramadhan ... Aku dapat melihat masa depan aku makan mende neh sampai raya...

Ok itu saja menu yang dapat saya paparkan... Dah macam blog emak-emak suri rumah pulak dah ni... Tak pe, memang aku berstatus suri rumah pun skang... Lepas ni aku ajar cara tukar tayar beskal plak, baru ilmiah blog aku neh...

p/s: kalo nak mintak resipi...errr tak yah mintak la yeh...

3 comments:

kurakuraygslow said...

wow dah jadi chef skang. dah layak kahwin ni :D

a_a said...

nanti aku masuk masterchef undi aku ek..wakakakaka...

Cik EpaLeha said...

fuhh sabaa je laa bulan2 pose ni