Sunday, December 19, 2010

perjalanan music ku....♥

SALAM semua!!!!


How are you today??? Fine fine only?? Ok, very good good... hari ni aku ingin mengotakan janjiku tempoh hari untuk cerita pasal diri sendiri. MuahahahaAku tak kire aku nak citer gak... Kalo korang tak mau baca tutup mata ㅋㅋㅋ. Perkara pertama yang korang perlu tau pasal aku (bagi yang tak tau la), aku sangat sukakan hiburan. Really love it dude!!! Lebih spesifik hiburan yang tidak berfaedah n melalaikan..huhuhuh.. Tak kesah lah hiburan camner, majalah hiburan, komik, music and etc. Asal boley buang masa aku layan jek. Kalo korang ajak aku pegi tengok wayang kulit
sekalipun aku akan ikut daripada dok menelaah nota FST 4821...hahahaha... Tapi ikut level kemalasan aku jugak ah.. Kalo time datang feel malas tuh, aku boley tidor sepanjang hari tanpa segan silu...Well, aku memang agak fofular dengan tabiat pemalas cam beruang panda. Tak pe, panda comel walaupon aku tak...

So, hari ni aku nak citer pasal perjalanan musik aku... Tapi jangan salah sangkar sangka. Aku bukan artis, bukan pemuzik, jauh sekali seorang komposer. Perjalanan musik ni maksud aku tentang musik yang aku sukalah.. Korang pon tau music ni berubah mengikut peredaran zaman.. Memang jauh beze taste music aku dulu dengan skang...hurrrmmm (terkenang zaman dahulu...ade cloud atas paler)
*flashback*
Aku kenal music start dari aku umo 5 taun... Very pure n innocent lagi(hakkktuihhh). Abang aku time tuh tengah sekolah menengah, form 3 kot. Mase awal taun 90-an kan popular music underground, rock alternative camtu ar... Abang aku minat giler same Nirvana. Kalo band Mesia die suke OAG.. Time tu OAG underground lagi.. Radhi pon umur belasan taun, dalam baya-baya abang aku gak la... Abang aku neh punya la minat, sampai lekat poster Kurt Cobain kat dinding n beli kaset diorang. Time 2 pkai kaset g ar.. Kalo skang pkai kaset mau kene gelak beberape bulan.. Huahuahuh.. So slalu la die dok pasang radio menyanyi-nyanyi dalam bilik... Aku pon dengan rase tak besalah slalulah join die dengar radio skali. Aku siap hapal lagu 60's TV tuh. I'm watching, I'm watching, I'm watching, I'm watching..60's TV!!! Beselah budak-budak memang cepat belajar.. Lagi-lagi aku, sekali je ajar terus dapat... Huahuahua (bangga sekejap). Lagu-lagu Nirvana pun aku suke jugak. Ade 1 lagu tuh aku memang suke. Layan jek. Dulu kecik-kecik aku mane tau tajuk die. Skang aku baru aku tau tajuk lagu tuh 'The man who sold the world'.. Layan kot kat part gitar die tuh.. huhuhu..


Apabila aku masuk skolah rendah (ewahhh, skema), aku suker dengar radio especially Hitz.fm.. Layan lah... So memang dari kecik aku dok dengar lagu omputih pasai abang akak aku slalu bukak stesen 2.. Time tuh tak kirelah sape yg nyanyi, asal lagu omputih jeh aku layan.. Aku mein nyanyi jek walaupon tak paham... Aku  punye la giler suke lagu Natalie Imbruglia tajuk 'Torn'.. Giler la aku modified lagu tuh sebab tatau nyanyi punya pasal tapi nak nyanyi gak... Mintak maap banyak-banyak Cik Imbruglia. I'm sorry bebeh..



Time skolah rendah sangat popular group-group laki jambu rambut belah tengah nyanyi lagu pop sambil nari-nari tul tak??? Yang paling popular tak salah aku Backstreet Boys ngan N'sync... Perghhh.. As long as you love me~~~Memang hot stuff betul diorang time tuh.. Campur plak Britney Spears ngan Christina Aguilera penambah perisa yang time tu budak-budak lagi ngan muke nak innocent jek... Memang fenomena tul diorang-diorang neh.. Tanye je sape-sape hatta pengemis sekalipun sure die kenal Britney Spears (kesahihan sila buktikan sendiri..hehehe). Yang tuh had belah Amerika sinun, kalo dari Britain punye yang aku suke Spice Girls.. Memang penuh rempah ratus betul mereka...Memang aku suke...huhuhu.. Ingat kat Britain grup pompuan ja ka best, group laki pon boley tahan. Paling top time tuh Westlife. Sume orang suke.. termasuklah aku... Memang zaman sekolah rendah aku sungguh meriah dengan kehadiran mereka neh.. Tambah pulak member-member kelas pon minat.. Dok tukar-tukar CD, pastu nyanyi-nyanyi kat skolah. Aku tunjuk terer la sbab aku hapal lagu tambah ngan english aku up sket dari diorang.. Huahuahua.. Pastu de spotcheck memasing cuak sebab bawak CD g skolah.. Klakar giler.. Aku ingat g aku punye CD Westlife cetak rompak kene rampas.. Padahal aku pengawas time tuh.. Same jek perangai.. Kuikuikui..


Biler aku masuk skola menengah, aku muka kenal dunia muzik dengan lebih mendalam.. Baru aku tau genre music tuh ade culture yang tersendiri.. Kalo hip-hop ade music diorang and then ade dressing and attitude seorang budak hip-hop. Same goes dengan Skinhead, Punk, Ska, Grunge and etc.. Time tuh baru nak kenal dunia kan.. So bila dah tau pasal tuh suke la dok kepoh-kepoh sembang ngan member.. Aku de sorang member neh dok ngaku die budak Grunge. Grunge tuh konon pengasasnya Kurt Cobain.. Grunge tuh lagunye macam lagu-lagu Nirvana lah bunyinye... Bunyi ala-ala gitar serabut ngan lirik yang agak puitis tapi tak jiwang jauh sekali meleleh. So member aku neh pon dok gebang pasal Nirvana punya lagu ni best la, layan la... Dalam atie aku cakap, aku dah layan Nirvana dari umo aku 5 taun rilek jek.. Kecoh la lu... Kekeke..

Mase aku Form 2 tak salah aku, OAG buat album baru n keluar la lagu yang bertajuk 'Slumber'. Aku minat lagu tuh bagai nak rak.. Lebih kurang rak buku kat Perpustakaan Negara lah... Start dari situ aku selalu dengar radio melayu sebab lagu tuh slalu kuar kat Era.. Disitulah aku baru kenal artis-artis melayu lain.. Baru aku layan lagu-lagu melayu... Lagipun Era kan agak happening time tuh, skang ni aku tak taulah sebab aku tak dengar dah so aku tatau (^_^).. Skang memang aku tak dengar stesen radio melayu ke, english ke, tamil skalipun aku tak dengar.. Bukak radio time nak buke posa je sebab nak dengar waktu berbuka.. IKIM ok...

Aku rase perjalanan music aku masih jauh lagi neh memandangkan baru sampai skola menengah kan.. Aku pon dah masuk 21 dah baligh dah boley kawin dah pon... Aku akan sambung story pasal neh next entri ok... Kalo nak aku sambung siler komen kat bawah neh...Kalo tak de komen aku tak mau sambung... Ekekeke... Just kiddin' dude.. Korang komen ka tak komen ka aku sambung gak... kekeke..Juz wait for it...

Adiosssss!!


No comments: