Wednesday, February 16, 2011

tudung : fashionista or fashion disaster????

Salam Maulidur Rasul...

Ketika aku mula menulis entri ini, masih lagi 15hb Feb... Tapi tak tau biler aku akan habis typing and publish this piece.. Mungkin esok, lusa mahupun tahun depan... So biarlah aku mulakan entri ini with Maulidur Rasul punya feel ok bro... 

Sempena Maulidur Rasul neh, so entri pun nak yang a bit berunsur Islamic and muhasabah diri... If you talk about dosa pahala, memang selalu dikaitkan dengan perempuan.. Sikit-sikit perempuan.. But perempuan ni tinggi martabatnya dalam Islam... Yeahhhh it's so great to be a woman.. I'm proud to be one...

Tapi kalau korang tengok la diluar sana... Ramai perempuan yang seperti tiada maruah and martabat diri.. Perangai tak seperti yang patut dibangga dalam Islam... Macam mana orang nak hormat perempuan?? Macam mana??? You tell me macam mana???


Trend sekarang, tudung lilit or shawl... Sungguh meriah dengan warna terang bak spotlight, berjurai-jurai bak pokok krismas dan kemas terlilit persis hantu pocong... Aku tak mahu letak gambar contoh.. Kang kontroversi plak.. Hahaha. Macam ramai je datang blog aku.. Perasan la bai~~~~

Jujur cakap, aku tak berapa berkenan sebenarnya dengan fesyen shawl-shawl neh bila pemakaiannya terlalu melampau... Ok aku mengaku aku pun pakai shawl jugak... Aku pakai shawl because, once shawl itu dililit ianya nampak lebih kemas and actually lebih senang untuk dilabuhkan and menutup ape yang patut... Sangkut-sangkut and bling-bling sana sini is not necessary la... And aku tak suka pakai color yang terang-terang.. Mostly tudung and shawl aku color hitam, biru or coklat gelap... Orang tak sakit mata and aku tak sakit mata tengok diri sendiri... Ade jugak color striking but aku stop pakai bila aku sedar yang that color is sooo damnnn strikingggg!!!!

But pemakaian seperti yang telah aku highlight kat atas is more than a fashion disaster than fashionista... Haven't you heard.. Less is more.. Islam menyuruh kita bersederhana.. Simply simple... Bukan simply Siti ek... Lain dah tu...
Apa motif pakai tudung sebenarnya??? Untuk tutup aurat kan??? So, kenapa perlu dililit sampai jadi singkat dan mempertontonkan aset yang berada di depan tu??? Kenapa perlu pilih shawl yang jarang sampai nampak kurap kat telinga kau tu????

Yes, you want to be fashionable... Sesiapa yang tak mengikut fesyen trend is a loser nowadays.. BoooHoooo... Call me a loser or what but the real intention of wearing those colorful cloth on your head must not be forgotten... You wear it on your head, so use your head to figure why and how you suppose to put it on...

Then pikir sejenak, which one more important.. Hukum Allah or fashion???? Use that packed tube-like thingy inside your head to answer my question... 

To top up dengan fesyen shawl yang menyakitkan mata ini adalah style baju macam tersalah saiz or terpakai baju adik berusia 12 bulan dengan tak sengaja.. Memang la tersembul segala sparetyre, sparepart, kunci spare serta spare... Errrr spare ape-ape jelah... 

Tubuh badan wanita memang cantik.. Sebab itu perlu ditutup daripada pandangan mata lelaki yang bukan muhrim... Memang sume ditutup but kalau ketat sampai nampak all that stuff, orang boleh imagine sendiri what's underneath that baju... Then men will like have their own imagination and so on and I left that to YOUR imagination.. A dosa for him to think of that plus a dosa for us to for making him think like that... For example, luahan perasaan from this guy...

If all has shown, what's left for your husband???? You know you actually dapat pahala for looking pretty and sexy for your husband ok.. Kalau tunjuk kat semua orang yang lalu sebelah kau??? Dosa je yang dapat.. So which one do you prefer???

And lastly, this lilit fesyen makes me beratur nak pakai tudung dalam toilet ok... Dekat surau at one of the mall in KL tak de cermin so sume perempuan bergegas ke toilet berdekatan untuk pakai tudung mereka... Tak tau where the hell that cermin go... Penuh toilet dengan perempuan-perempuan bermake-up and buat stunt lilit-lilit shawl .. I'm amazed...

But ada yang tak perihatin and buat macam cemin tu bapak dia yang beli... Orang lain pun nak guna cermin  jugak kak.. Orang lain pun nak pakai blusher, eye shadow and lilit tudung macam kau jugak... So consider sikit ok next time darling..

I know woman's urge to be pretty, but actually the beauty that matters is the beauty in the inside and the beauty of being a true muslim.. Ada sebab mengapa Allah menyuruh kita menuup aurat.. Dia tau segalanya sebab Dia yang menciptakan kita... Dia yang paling memahami kita hamba-Nya... Dan kita perlu kembali kepada-Nya walau apa jua yang terjadi...

Maka taatilah perintah-Nya, kerana segala perintah-Nya adalah untuk kepentingan dan manfaat kita sendiri sebagai hamba yang tak sempurna lagi selalu membuat kesilapan... Actually, this goes for me too... I'm not that good of a dresser also... Sometimes did wear something stupid and menyakitkan mata... But I know I did wrong and try to be a better person..

You see, this is what's good about blogging.. You can write anything, any problems, any issue... Because it will make you open your eyes, to see the truth, without even you trying to find it... Just a simple entry, will make you think of a thousand things.. Aku tau blog aku ni not up to that level yet.. But I try to be one... Ok off topic here.. 

Anyway, hope nobody got hurt by reading this entry.. If you do, then you must be the one who did all the stuff above.. hahaha...Good bye for now.. 

Assalamualaikuuuum!!!!

No comments: