Saturday, February 5, 2011

when will it stop.....

Assalamualaikum again all cute readers....

Rajin pulak kan aku duk mengupdate  blog je pulak... Dah buat satu entri but aku macam tak berpuas hati and rasa macam I need to write about this no matter what... This is my first attempt untuk tulis perkara serius like this... So please feel free to give some feedback...

Sure korang semua dah aware dengan what the hell that happen in the world now... Yup, I'm talking about the riot in Egypt... Don't know why but aku dah cakap earlier, rasa macam terpanggil je untuk write about this matter.. Sorry for the mixing language...Saje-saje je gedik nak tulis macam neh.. Hahahaha...


Ok serius neh... Rusuhan adalah sesuatu yang semstinya tak boleh dipandang ringan... Lagi-lagi rusuhan seperti ini yang sememangnya telah lama dipendam oleh rakyat Mesir... Bagi yang tak tau but aku tau mostly sume dah tahu pasal ni... The riot start sebab memprotes terhadap Hosni Mubarak a.k.a Prime minister of Egypt because of his way of leading the country.. Yeah.. He is a dictator.. Bukan aku cakap but aku baca dari sini... Plus, dia tali barut Yahudi... 

Selama  ni serius aku tak pernah dengar langsung pasal kekejaman dia.. Selama dia memerintah Mesir selama 30 tahun macam rilek jek tak de ape-ape.. Lagipun aku ni bukan ambik tau sangat pasal hal dunia.. Memang logiklah aku tak tau.. But aku sangat sedih bila tengok keadaan Mesir yang dah macam Palestin ni... Yang lagi mnyedihkan the attacker dan yang kena attack adalah bangsa senegara sendiri...






Ok seriously, as a leader or pemerintah.. Sanggup ke engkau tengok rakyat kau tumpah darah macam ni... Well he is zalim to begin with.. So tak de hal la tengok rakyat dia macam neh... Baru pagi tadi aku baca kat blog mane ntah aku tak ingat, tapi korg boley try google sendiri... Polis di sana dah sesuka hati tembak orang.. Sampai seorang remaja yang tak bersalah tak buat ape-ape pun mati katak macam tu jer... Macam tu ke cara nak redakan rusuhan...


Setahu aku yang serba tak tahu ni la... Peluru memang dilarang sama sekali digunakan dalam meredakan rusuhan, reformasi, or tunjuk perasaan or whatever it is called... Polis or pihak berkuasa cuma boley pakai gas pemedih mata, semburan air, cota and perisai serta semangat yang kental kalau nak stopkan rusuhan... Correct me if i'm wrong..Aku tak berapa tahu sangat pasal hal-hal macam ni but this is what I've heard before, masa keluar cerita pasal Neda Soltani yang kena tembak in 2009.

And then keluar cerita pasal polis Malaysia pergi tahan menggunakan kekerasan, demo menetang kekejaman Hosni mubarak kat KL... Ok kat sini aku tak nak komen lebih-lebih.. Sebab Isu neh kalau aku bace kat mana-mana pun akan berbaur politik... Please la.. C'mon la... Ini isu dunia.. Isu umat Islam di dunia yang huru-hara dan syahid untuk menentang kekejaman pemimpin.. Don't make it personal ok... 

Orang ni kutuk orang ni, orang sini pulak cakap orang sana salah.. Then masuk pulak cakap parti ni punya hal la.. Dari sini aku rasa macam politik ni memecah-belahkan manusia... Aku tak refer to anybody specifically, but aku rase the whole world pun macam tuh... Just because ko sokong orang neh, that doesn't mean you are a bad person that don't deserve respect.. Respect each other.. Itu nilai yang aku rase makin hilang pada setiap manusia zaman sekarang ni...


Sekarang ni kita tak de masa nak berbalah sesama sendiri, nak cakap itu ini... Yang penting cuba sedaya upaya selamatkan saudara kita seIslam disana... Kalau tak mampu nak pergi ke sana dan pulihkan.. Cukup sekadar doa pada Yang Maha Esa... Pada aku la... Rakyat Mesir cuma rakyat biasa yang tak mampu berbuat apa-apa... Jadi cuma rusuhan dan tunjuk perasaan la perkara yang diorang mampu buat untuk tarik perhatian pemerintah mereka.. Mereka nak tunjuk yang mereka tak suka keadaan hidup mereka yang ditindas and mereka deserve better from their leaders... But there is price to pay.. People lost their life, the rest live in fear....

I'm not really into politics..But I think this is too much... Politic should be about protecting people and peace... Not creating one... Politics should be about love and humanity, not riot and insanity... 

p/s:syukur pelajar M'sia berjaya dibawa keluar dari Mesir dengan selamat walaupun lambat...
p/s/s: All the pic I got it from Google...Thanks mr.google... 


No comments: