Sunday, January 16, 2011

Young chef and mouthwatering cuisine ♥



salam hari ahad readers...

Hari ni hari ahad yang santai tapi aku tak de la santai mane sebab kene bangun pagi then basuh kain... Bangun tak de la pagi mane pon... Basuh pon pkai mesin banyak bunyik plak kan...

Sambil-sambil ku tunggu kain setel aku pon bukak la tv.. Go through channel astro one by one.. Then jumpa la 1 show kat Starworld... Cooking show tuh.. Aku neh memang gemar tengok citer masak-masak neh.. Lagi-lagi channel AFC... Kalo boley hari-hari nak tengok tapi aku tak boleh tengok slalu.. Sebab t sure aku terliur then  rase cam lapar giler...Pastu mula la makan je kejenye... Then mule la berlaku pengumpulan lemak dan juga pertambahan berat badan.. Bahaya dowh channel ni kat aku... 

Chef yang paling aku suke ialah non other than....
Jamie Oliver... Hebat dowh die.. Campak-campak ramuan jek dah siap... Then die suke gune herbs and ramuan tradisional.. Ade hari tuh aku tengok die gune serai, halia, daun ketumbar and etc.. Tumbuk-tumbuk gune lesung batu ok!!! Pastu campor olive oil then voila dah siap sos untuk salad... Hebat beliau... Kalo die masak gune belacan ke lagi aku kagum..Hahahha...


Sambong balik pasal cooking show tadi.. name show tuh Junior Masterchef Australia... Kalo Masterchef untuk contestant dewasa, junior tuh untuk contestant budak umur 8-12 taun... Giler kauuu!!!! Budak umo 8 taun nak masak!!! Memang giler!!! Giler hebat... Budak-budak neh memang bukan jalang-jalang calang-calang budak tauuu!!! Then cuisine die plak bukan nyer yang simple-simple tapi giler macam kat hotel kaaauuuu!!! Ala jenis makanan yang sejemput-sejemput dalam pinggan tuh... Kalo yang dessert tuh lagi sedap... Terliur ceq tengok... 


Memang tak sangka giler diorang boley masak French cuisine, Italian cuisine very well... In just 45 minutes ok... Diorang akan decide SENDIRI ape diorang nak masak mengikut tema macam dessert ke, appetizer ke, main course base on seafood or beef and etc... Then diorang akan pilih ingridients SENDIRI ,then cook in 45 minutes termasuk garnishing skali ok.. Memang kelassss gitu.. 

Citer die camneh.. 50 young chef akan berentap dalam 5 preliminary round dimana 10 orang dalam 1 round then from 10 tuh 4 org je akan terpilih... 4 orang dari stiap round akan jadi Top 20.. Stiap round tu ade la tema die... Yang aku tengok tadi de seafood, dessert.. And yang amazingnye, sume dishes yang dimasak oleh budak-budak tuh from all over the country ok... Ade sorg tu masak Persian dishes, ade Greek traditional dishes.. Makan vietnam pon aderrrr.... Hebat giler... 

Then sume teori-teori macam cara nak hasilkan curd dalm dadih dari telur, efek heat pada butter, double boiling and so on.. Sume diorang tau.. Macam mane nak dapatkan texture and how to blend flavor pon tau.. Dasyat ahhh... Kalo kiter-kiter neh (termasuklah aku) baya-baya neh sume reti melantak je lagi kan... Haram reti masak.. Aku umo 9taun paling hebat boley buat sambal belacan je sebab tak pakai api.. Tumbuk-tumbuk dalam lesung batu cukup... Not to mention ade pompuan yang sampai besar neh tak tau masak... Camner tuh???

Pada yang tak tengok ceritanya meh layan gambaq sat...
ini sume 50 contestant....
ini ape ntah name dier... Cam pro je masak tuh... 
budak kecik neh baru umo 8 tau okkkk!!!!!
adik neh name lucy....cam main masak-masak jeh ngan food processor tuh...
yang botak tuh one of the judges... rilek jek lucy neh masak sambil sengih-sengih...
diorang neh kembar tak seiras... yang belah kiri name isabel and lagi sorg sophia... Ni time bawak dishes yang diorang dah masak tuk judge rase.. Debaaarrrrr....
Lepas tengok contestant mari lihat ape diorang masak yeh...

ini namenye Chocolate Fondant with Raspberry Coulis and fresh berries...Name je panjang tapi sejemput je dalam pinggan... 
ni plak lime and curd tarts
Chicken roulade with pistachio butter filling
taste - junior masterchef winner
proudly present Gnocchi with tomato and eggplant sauce...
Chicken and leek cannelloni with orange fennel and radicchio salad...
Amacam??? Korang boley ke masak camneh??? Kalo stakat goreng teloq pon hangus tak yah berangan nak masuk show neh.. Buat kne gelak jek...

Korang pasan tak gambar ramai-ramai sume contestant tuh de terselit sorang budak pompuan berhijab... She's Muslim!!!! Terharu tengok... Name die Saffiyah... Umur baru 11 taun... Die masak Pai Lemon Meringue.. Btul kot namenye... Ntah lah.. Tapi sedey dier tak dapt masuk top 20... Isk3...

very lovely... U'll be the finest cook one day...=] 
Aku paling kagum mase tengok budak-budak neh masak dessert... Sebab ape??? Sebab untuk dessert ramuan kene precise... Kalo pkai tepung 200g kne measure cukup-cukup 200g.. Kalo lebih t kek jadi keras... Butter ke, gule ke, krim or whatsoever tak ley nak main campak-campak and agak-agak jeh... Masa masak pon kene precise... Kalo terlebih masak hangus, then tak cukup moist pulak.. Kalo tak cukup masak t texture tak sampai... Macam tu lah lebih kurang.. Tapi budak-budak neh buat almost perfect.. With perfect texture, flavor!!!

Cukup lah aku dok puji budak-budak neh tinggi melangit... Korang tengok sendiri lah yek ape yang diorang mampu buat.. Aku tak sure biler citer neh tunjuk tapi aku tengok yang ulangan punya hari ahd kul 11...

Cakap pasal dessert, aku suka tengok cara dessert di perform di atas pinggan.. Mari cuci mata sambil telan air liur... 




Apple Tart



White Chocolate Parfait with Flambeed Cherries








Gulp(telan air liur)... Panjang giler entriku hari ini... hu2... Cukuplah sudah aku citer pasal makanan.. Sape-sape yang pandai buat buat masakan-masakan dia atas sila inform aku secepat mungkin.. Aku nak tolong makankan.. Hahahaha.. Untuk pengetahuan korang aku haram tau ape name dessert-dessert diatas... Muahahahha...

p/s:all the pic cortesy from google yehhh... Trime kasseeehhhhh....

No comments: